In de Japanse Grand Prix bereikt David Alonso een nieuwe mijlpaal met de Moto3-wereldtitel. Hij is ook de eerste wereldkampioen ooit van een Chinese constructeur.
In het begin van seizoen 2024 leidde David Alonso vier van de vijf dagen van het voorseizoen en liet hij het script dat de categorie dit jaar zou volgen al op papier staan. De overwinning in Qatar kwam niet als een verrassing; de overwinning in Amerika was een positief punt. De overwinningen in Frankrijk, Barcelona en Italië waren een boodschap aan de buitenwereld: hij was niet van plan om opties te geven. Aan niemand.
Met drie rivalen die aan elkaar gewaagd waren, drie rijders die punten van elkaar afsnoepten, werd Alonso's voorsprong beetje bij beetje groter. De klap op de tafel in Duitsland, na het raken van de grond op vrijdag, was weer een belangrijke stap op die weg. Het gevoel van superioriteit dat de Colombiaan uitstraalde, met zes overwinningen in negen races, begon geruchten op te wekken over de vraag of hij Joan Mir's 10 Moto3-overwinningen in 2017 of Valentino Rossi's 11 overwinningen in de lichtgewichtklasse in 1997 zou kunnen overtreffen.De lange gezichten na de tweede plaats in Groot-Brittannië maakten weer plaats voor vreugde met de triomf in Oostenrijk. Een nieuwe overwinning in Misano maakte een einde aan de twijfels van Aragon en San Marino en stelde hem in staat om opnieuw afstand te nemen van zijn drie rivalen, die al richting de titel schoten en hen dwongen om hun doelstellingen tot het einde van het jaar te gaan heroverwegen. In Indonesië ging hij van de grond, op vrijdag, naar de hemel, op zondag. En nu in Japan, waar hij afhankelijk van zichzelf aankwam om de titel binnen te halen met nog vier races te gaan, heeft hij de titel behaald zoals kampioenen dat graag doen, met een overwinning.
Het is een lange weg geweest om de Moto3-titel te behalen en hij heeft die met veel mensen gedeeld. Velen van hen hebben zelfs met hem op het podium gestaan: Jorge, Nico, Mauri, Barabba, Óscar, Roger, Majo, Giagi, Paolo en Vicente. Zonder hen, en vele anderen, zou je deze tekst niet lezen en zou hij in Japan niet de zevende wereldtitel in de lichte categorie hebben gevierd voor een master 125 / Moto3 team, het CFMOTO Aspar Team.
In 2017 debuteerde David Alonso met het Aspar Team Junior in het Spaanse kampioenschap, hij won zijn eerste titel in de 85GP-klasse in 2018. 2 jaar later werd hij kampioen in de European Talent Cup en in 2021 won hij de Red Bull Rookies Cup. In 2023, na het Moto3-seizoen, was hij 3ein het World Championship Classification en hij veroverde uiteindelijk de Rookie of the Year-title in de Moto3.
In 2010 debuteerde de racecarrière van Jake Dixon. 7 jaar later, in 2017 eindigde hij met twee overwinningen in de Britse Superbike. Daar eindigde hij uiteindelijk zesde in de eindstand. In de Britse GP verscheen hij als Moto2 wildcard waarna hij in 2019 uiteindelijk overstapte in het Moto2 kampioenschap in het Angel Nieto Team.